Seminarieserie om psykisk hälsa lyfter kunskapsläget i CEPI

Journal Club

I tisdags inleddes läsårets första forskningseminarium i psykisk hälsa som samlar forskare vid universitet från hela Sverige och även Köpenhamns universitet.

Seminarieserien om psykisk hälsa är till för forskare som är nyfikna på livsvillkoren för personer som lever med psykisk ohälsa och vilka interventioner som har betydelse och spelar roll för deras återhämtning, samt hur organisationen kan hjälpa eller stjälpa implementeringen av nya synsätt och innovationer inom fältet. Vi startade seminariet 2020 för att skapa en mer jämlik dialog mellan juniora och seniora forskare och för att stärka varandra i forskningsprocessen.

I tisdags pitchade några doktorander och postdokare sin aktuella forskning om bland annat,

• Äldre och psykisk hälsa
  • Gruppboende och stressbeteende i kommunal verksamhet- och hur det påverkar hälsa
  • Brukarstyrda inläggningar inom barn och ungdomspsykiatrin (BUP)
  • Peer support inom kommun och psykiatri
  • Kartläggning av olika perspektiv på trauma
  • Psykisk hälsa och sensorisk bearbetning
  • Naturunderstödd terapi vid stress och psykisk ohälsa
  • Hälsopromotion riktat mot unga vuxna i Danmark - Head Space
  • IPS för personer med beroendetillstånd

Nästa seminarium lyfter våra teoretiska perspektiv i forskningen, och har en Journal Club. Vi läser in oss på några vetenskapliga artiklar för att fördjupa och spetsa till våra perspektiv och resonemang inom forskningsområdet. Det ser vi fram emot. Du kan läsa lite om vår seminarieserie här nedan.

Information om tvärvetenskaplig forskningsmiljö