Jämlika möten för bättre psykiatri!

Kvinna som ler

Katarina Grim från CEPI har de senaste åren forskat om Delat Beslutsfattande inom psykiatrin. Ett digitalt beslutsstöd hjälper personal att jobba mer jämlikt med brukaren, men framförallt ger processen ökat inflytande och delaktighet.

Med avhandlingen Legitimizing the knowledge of mental health services users in shared desicion making har Katarina Grim vid Dalarnas universitet undersökt behovet hos brukare inom psykiatrin, utvärderat ett digitala beslutsstöd och tittat på implementering såväl som teorier kopplade till arbetsmodellen. Stödet och verktyget är tänkt att fungera som en plattform för dialog. I förra veckan uppmärksammade NSPH Katarinas klokskap i en podd i sin Kafferast i kunskapsfabriken, om hur brukarkunskapen har stor betydelse för jämlika möten mellan personal och brukare. Lyssna här och inspireras av den senaste forskningen!

Andra länkar där Katarina har gjort som röst hörd är:

Så kan patienter i psykiatrin ta mer makt över sin egen värld:

Psykiatrin på väg i ny riktning:

Hjälp till delaktighet i psykiatrin

Forskningspodden vid Karlstads universitet, avsnitt 60

Allmän info om modellen: Delat Beslutsfattande (Shared Decision Making, SDM) är när personal och brukare arbetar tillsammans. Brukaren kommer i centrum i beslut kring sin vård och stöd. Det är exempelvis viktigt att olika vård och stödinsatser utforskas, och för- och nackdelarna med dem, att olika valmöjligheter finns tillgängliga och diskuteras, och att beslut uppnås med personal. Fördelarna är att både den som ger och tar emot vård och stöd förstår vad som är viktigt för den andre. Många känner att de får stöd och ökade möjligheter för att kunna göra informerade beslut och nå delat beslutsfattande om vård och stöd, men framförallt kan personal inom psykiatri och kommun skräddarsy deras vård och stöd så att den möter brukarens behov av återhämtning. Delat Beslutsfattande praktiseras bland flera målgrupper, inte bara för personer med psykisk ohälsa.

Allmän info om forskningen: Det finns en systematisk översikt där 11 randomiserade studier i sin tur är inkluderade. Studierna har tittat på olika patientgrupper inom psykiatrin, Delat Beslutsfattande-modeller där olika personal gett stödet inklusive peer supporters samt där olika verktyg använts i kommunikationen, och där effektmått såsom empowerment, relationen till behandlaren samt beslutsförmåga ingått*.

*Stovell, D, Morrison, AP, Panayiotou, M, Hutton, P. Shared treatment decision-making and empowerment-related outcomes in psychosis: systematic review and meta-analysis. Br J Psychiatry. 2016; 209(1):23-8.

Enligt Nationella riktlinjer för vård och stöd vid schizofreni och schizofreniliknande tillstånd är Delat Beslutsfattande något vård och stödorganisationen bör implementera! Läs här