Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hjälp ut till arbete och studier för unga vuxna med psykisk ohälsa

Ung kvinna och man vid strand på bänk

Idag har Ulrika Liljeholm, CEPI, sin halvtidskontroll som innebär att följa upp om hennes doktorandstudier löper på som det ska. Hennes preliminära avhandlingstitel är "Supporting young adults with mental health problems in their transition to work, school and meaningful activities"

Ulrika Liljeholm har förmånen att som arbetsterapeut och verksamhetsutvecklare inom Södertälje kommun gå forskarskola vid institutionen för hälsovetenskaper och forskargruppen Psykisk hälsa, aktivitet och delaktighet, vid Lunds universitet (LU).

Södertälje kommun har sedan 20 år tillbaka varit uppmärksammade för att integrera sina kommunala insatser med verksamhetsområdet psykiatri och har därför en tradition att implementera nya innovationer såsom stöd till arbete och studier, där både psykiatrin och kommunen ger stöd i samhället samtidigt. Liknande satsningar kan ses inom arbets- och forskningsfältet Supported Employment och Supported Education och det passade Ulrika därför väldigt bra att titta närmare på hur "Södertäljemodellen" kan ge stöd till unga vuxna med psykisk ohälsa. Om stöd till studier och arbete enligt dessa person-centrerade modeller ger stöd till identitetsutvecklingen och den personliga återhämtningen för individen är särskilt viktigt för Ulrika att få svar på. Hon tittar även på om detta stöd med att utveckla nya roller kan innebära förändring på ungas engagemang i dagliga aktiviteter, livskvalitet, egenmakt och grad av depression. Så hennes frågor handlar både om vad individerna berättar och hur de i sin tur skattar sin hälsa före och efter att de tagit del av stödet. Till sist vill Ulrika se hur Supported Education kan implementeras i Södertälje. På så sätt kan andra dra lärdom av hur Södertälje jobbar med utveckling och implementering av evidensbaserade psykosociala insatser där kommun, vård, men även försäkringskassa, arbetsförmedling, skola och CSN bidrar till att främja unga vuxna och deras väg mot framtiden. 

Läs en artikel Ulrika har skrivit i Vetenskap och Hälsa!

Granskarna idag är Petra Wagman, arbetsterapeut och docent från Linköpings universitet och Charlotta Sunnqvist, specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård och docent från Malmö Universitet

Huvudhandledare är professor Ulrika Bejerholm och biträdande handledare är docent Elisabeth Argentzell, båda vid LU, samt docent David Rosenberg från Umeå Universitet