Första fysiska årsmötet för CEPI efter pandemin

Forskare och brukarrepresentanter från CEPI
Forskare och brukarrepresentater från CEPI

CEPIs första lunch-till-lunch möte hölls den 9-10 november i Lund och samlade forskare och brukarrepresentanter från hela Sverige för personliga möten och ny forskning om psykisk hälsa.

CEPI-nätverket bygger på dialog och samskapande mellan människor där alla är lika nödvändiga. En kultur som odlats i 15 år och som vi nu ser sprids vidare till nya CEPIster. Trots flera sista minuten avhopp blev det ett rikt utbud av presentationer om Sensorisk modulering för hantering av ångest, Av-implementering och utfasning av sämre fungerande metoder i Take Away projektet, Alternativa forskningsmetoder i studier om boende och livsmiljö, Brukarinflytande under Covid-19 för brukarorganisationer och siste men inte minst om den mest betydande återhämtningsinriktade insatsen, Peer Support, som år 2023 startas upp och blir en del av forskningsprogrammet UserInvolve.

Men det bästa var nog vår forskningsverkstad då vi gruppvis lyfte fyra starka forskningsidéer och skissade på dessa nya projekt tillsammans. Vi lyfte Minskning av tvångsvård med stöd av sensoriska rum, Utveckling och utvärdering av dialogverktyg inom primärvården för att stärka psykisk hälsa, Socialt kapital för identifiering av stöd för unga vuxna med psykisk ohälsa, och idén om att skapa en digital plattform för unga vuxna under deras studier med inslag av en kurs och kamratstöd vid behov, något som visat sig ha stor genomslagskraft i Australien där hälsofrämjande stöd är omfattande.

Som ni ser på fotot lyckades vi samla ihop några deltagare innan vi skiljdes åt. Ledningsgruppen hade också lite tid allra sist för att ladda upp för 2023. Nytt är att vi gärna vill öppna upp lite mer för alla er som följer CEPI. Så håll utkik på hemsidan eller på CEPIs facebooksida, @cepimentalhealth.se, så annonserar vi några spännande temaseminarier ni inte får missa.

Länk till information om UserInvolve