CEPI berättar om peer supporters i Sveriges Radio

Fyra personer tittar in i kameran

Sedan två år tillbaka leder Elisabeth Argentzell (Lunds universitet) och David Rosenberg (Umeå universitet) och andra från CEPI ett utvärderingsprojekt om peer supporters som börjar arbeta inom psykiatrin i Sverige, i samarbete med NSPH. Igår fick Elisabeth möjligheten att prata i Sveriges Radios program, Kropp & Själ, tillsammans med representanter från andra peer support områden.

Börja med att lyssna på programmet Kropp & Själ som igår handlade om peer supporters, Vård av Jämlikar

Peer supporters som CEPI forskar om är personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa som blir utbildade i NSPHs modell och börjar arbeta med att kamratstödja andra. Den bärande tanken är att peer supporters erbjuder hjälp och stöd till brukare inom psykiatrin som en jämbörig person och är öppen med sin egna personliga berättelse om hur hen återhämtat sig. På så sätt kan brukaren identifiera sig och peer supportern kan inspirera och ingjuta hopp och tro på att tillvaron kan bli bättre. I Sverige är yrkesrollen relativt ny. Men Elisabeth utvärderade tidigt rollen när den prövades inom Region Skåne vilket du kan läsa om i rapporten, Som en länk mellan patient och personal. Sedan dess har följeforskningen inneburit att Elisabeth och David varit runt i Sverige och hjälpt till med alla frågor vi behövt ställa för att få svar om hur peer supporters fungerar och kan implementeras. De kommande åren kommer vi lägga en del tid på att publicera det vi lärt oss i vetenskapliga tidsskrifter.

Just nu ingår även peer supporters som en naturlig del av de FACT team som CEPI även kommer att utvärdera i Region Skåne, i ett projekt vi kallar för "Ups and Downs in Mental Health". Men även om de är en växande yrkesroll i Sverige så har den varit en naturlig del av psykiatrin utomlands ett tag. I en litteraturstudie om personlig återhämtning står det klart att peer supporters är en av de viktigaste ingredienserna för personlig återhämtning, brukarens egen resa tillbaka till ett meningsfullt liv. Det finns en hel del forskning om betydelsen av peer support för ökad livskvalitet, social förmåga och empowerment och mindre behov av vård, men vi vet inte idag om peer supporters har effekt, om det är bättre än utan. Men intresset bara växer.