Hjälp oss att främja unga vuxnas psykiska hälsa

Vi söker nu deltagare till en expertgrupp av unga vuxna som vill vara med och utveckla en e-hälsolösning för att främja unga vuxnas psykiska hälsa. Är du mellan 18 och 29 år? Dina erfarenheter som ung vuxen är viktiga för oss!

Familj använder en bärbar dator. Foto.

Varför utveckla en e-hälsolösning?

Den psykiska ohälsan ökar bland unga vuxna där 75% av alla som drabbas av psykisk sjukdom insjuknar innan 24 års ålder. Vid Lunds universitet pågår forskning om hur psykisk ohälsa kan förebyggas bland unga vuxna. Vi behöver din hjälp och vill gärna ta del av dina åsikter, tankar och idéer om hur en e-hälsolösning kan utvecklas för att främja unga vuxnas psykiska hälsa.

Vad innebär det att delta i expertgruppen?

Du kommer att vara en del av en expertgrupp på 8-10 unga vuxna som träffas regelbundet, digitalt och fysiskt, 3-4 gånger per termin mellan 2024-2026. Varje träff tar cirka 2-3 timmar i anspråk och du kommer att få timersättning för din tid och förberedelser inför mötena. Under dessa möten kommer vi diskutera och utvärdera innehållet i e-hälsolösningen baserat på forskningsstudier och prototyper.

Hur ansöker jag?

För att ansöka, skicka ditt CV och ett personligt brev till annika [dot] lexen [at] med [dot] lu [dot] se (annika[dot]lexen[at]med[dot]lu[dot]se), där du beskriver hur dina erfarenheter och färdigheter kan bidra till utvecklingen av e-hälsolösningen. Är du kanske en innovativ tänkare med massor av idéer? Eller är du kanske skicklig på design och digitala verktyg? Har du erfarenhet av egen eller en närståendes psykiska ohälsa, eller någon annan erfarenhet som du tror är viktig för utvecklingen av e-hälsolösningen?

Vi välkomnar en mångfald av sökande med olika bakgrunder och erfarenheter, inklusive olika könsidentiteter, kulturella bakgrunder och erfarenheter av psykisk ohälsa eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Nästa steg om du går vidare är att vi träffar dig för en personlig intervju.

Vi ser fram emot att få din ansökan!

Annika Lexen. Foto.

Annika Lexén
Forskningsansvarig

Docent i arbetsterapi, Institutionen för hälsovetenskaper, forskargrupp Psykisk hälsa, aktivitet och delaktighet (PAD), CEPI.

E-post: annika [dot] lexen [at] med [dot] lu [dot] se (annika[dot]lexen[at]med[dot]lu[dot]se)

Har du frågor om studien eller expertgruppen? Tveka inte att kontakta mig!