Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Unga vuxna med psykisk ohälsa får chans att utveckla en karriär

Student med bok

Ny forskning visar att flexibelt och personligt stöd till arbete och studier ger unga en chans att blicka framåt och lämna arbetslöshet och avbrutna studier bakom sig.

Allt fler unga vuxna idag mår dåligt och upplever psykisk ohälsa. Risken är stor att identitetsutvecklingen avstannar och skolgången blir ofullständig, eller så kan det vara svårt att hitta bra stöd och ett jobb som passar. Dessutom fokuserar psykiatrin mest på behandling och lyfter inte alltid blicken och ser att studier och arbete kan påverka hälsan i rätt riktning. 

Sedan 2008 har CEPI forskat om ett integrerad intervention (Individual Placement and Support) där behandling och stöd till arbete och/eller studier ges samtidigt. I vår senaste studie,The process of Supporting careers for young adults with mental health problems: A case study of a Supported Education program, följer vi en verksamhet i Södertälje där unga vuxna får ett personligt och flexibelt stöd för att bli stärkta och klara övergången till studier men också arbete.

Resultatet visar att många kommer över tröskeln om de får utforma stödet, målen och processen tillbaka på ett genomgripande och meningsfullt sätt. Att fundera på en karriär som stämmer överens med vad de vill är särskilt viktigt. Fallstudien beskriver händelseförloppet i detalj för varje deltagare men ger också en samlad bild på hur metoden fungerar och anpassas efter individen på bästa sätt. 

Referens till artikeln:

Liljeholm, U., Hillborg, H., Argentzell, E, Lövgren, V., Rosenberg, D., & Bejerholm, U. The Process of Supporting Careers for Young Adults with Mental Health Problems: Case Study of a Supported Education Program. J. Psychosoc. Rehabil. Ment. Health (2023). https://doi.org/10.1007/s40737-023-00330-x

Ulrika Liljeholm är doktorand vid Lunds universitet (LU), specialistarbetsterarapeut, och verksamhetsutvecklare för Enheten för arbetsrehabilitering i Södertälje kommun.

Ulrika Bejerholm är huvudhandledare (LU) och Elisabeth Argentzell (LU) och David Rosenberg (Umeå universitet, UU) är bihandledare, samt Helene Hillborg (Mittuniversitetet) och Veronica Löfgren (UU) är medförfattare. Tillsammans representerar vi psykiatrisk hälso- och sjukvårdsforskning, handikappsvetenskap, arbetsterapi och socialt arbete.