Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Riksbankens Jubileumfond initierar forskning om psykisk hälsa och digital shopping

Händer och bildskärmar som illustrerar att någon skrollar på en laptop

När innovationer är som bäst länkar de ihop forskare från olika discipliner, lärosäten och länder. I detta fallet handlar det om att koppling mellan psykisk ohälsa, konsumentsårbarhet och digital marknadsföring.

Madeleine Borgh från CEPIs nätverk deltar och bidrar med sin kunskap om psykisk hälsa i en workshop som samlar forskare från Lunds och Malmös universitet, tillsammans med internationella experter och aktörer från e-handelssektorn, för att utforska hur ungas psykiska hälsa påverkas av digital konsumtion. Att redan som doktorand få delta i ett sådant här sammanhang banar väg för innovativ forskning som behövs för unga och för samhället. 

E-handeln är en växande arena för vardagsliv och känsloreglering, parallellt med att psykisk ohälsa bland unga ökar. Samtidigt utnyttjar online-återförsäljare avancerade marknadsstrategier som kan förstärka sårbarhet. Workshopen fokuserar på denna underbeforskade koppling mellan psykisk ohälsa, konsumentsårbarhet och digital marknadsföring. Syftet är att lägga grunden till ett internationellt forskarnätverk och framtida forskningsprojekt inom detta snabbt växande fält. Fint att Riksbankens Jubileumsfond stöttar uppstarten, med titeln, Unga vuxnas psykiska hälsa och e-handel: ett tvärvetenskapligt forskningsinitiativ 

Det här ska bli väldigt spännande att följa. Lycka till med satsningen, Madeleine, och Patrik Stoopendahl,  Hossain Shahriar, Sara Johnsdotter, och Lotta Wendel