Manuela Schmidt disputerar den 20 maj!

Bild på doktorand

Nu är det dags för Manuela från CEPI att försvara sin doktorsavhandling. Vi ser fram emot en intressant diskussion om gruppen personer som söker akutpsykiatrisk vård ofta, och hur vårdpersonaler upplever sitt arbete och möten med mångbesökare, samt hur vården kan förbättras. Disputationen äger rum onsdagen den 20 maj, kl. 10.00 och är tillgänglig via Zoom: https://lu-se.zoom.us/j/63459976815

Titeln på avhandlingen är "Persons who frequently use psychiatric emergency services - Perspectives on who they are, what their needs are and how they are encountered by healthcare professionals". I avhandlingen lyfter Manuela att gruppen personer som söker akutpsykiatrisk vård ofta, så kallade mångbesökare, en grupp som utifrån ett styrningsperspektiv anses belasta sjukvårdens resurser. Man menar att besöken är många och korta och att ingen effektiv intervention kan sättas in, att besöken ändå inte leder till att mångbesökare mår bättre.

Samtidigt möter vårdpersonalen personernas omedelbara behov, ofta så att de kan må bättre en stund, och känna sig trygga och säkra i en annars turbulent och komplex tillvaro. Avhandlingen fångar både målgruppens och personalens behov och bidrar till ny kunskap. De brister som finns inom hälso- och sjukvården idag ringas. Psykiatrin behöver prioriteras! Arbetsplatsen är hårt belastad, utmanande och vårdkvaliteten bristfällig, och mångbesökarna blir allt fler. Manuela lyfter att en personcentrerad vård är nödvändig, som tar hänsyn till personen och hens levda erfarenhet, värderingar och behov.

Manuela disputerar i ämnet hälsovetenskap och inriktningen omvårdnad, vid Lunds universitet.

Hon är även affilierad till Högskolan Kristianstad och ingår i forskningsnätverket CEPI.

Opponent är docent Charlotta Sunnqvist, Malmö universitet.
Huvudhandledare är Ann-Christin Janlöv. Biträdande handledare är Sigrid Stjernswärd (CEPI, LU) och Pernilla Garmy.