CEPI pratar om Första hjälpen till psykisk hälsa på SVT!

Ett rött hjärta med vit text det står First Aid på.

Första hjälpen till psykisk hälsa är en utbildning som ges till allmänheten för att lättare kunna bemöta och hjälpa personer som är i kris på grund av psykisk ohälsa. Docent Annika Lexén från CEPI som utbildat sig i metoden berättade om Första hjälpen tidigare i veckan i Sveriges Television.

Spridning av effektiva metoder tar tid. Första hjälpen till psykisk hälsa är ett exempel på det. Redan 2010 startade regeringen satsningen som handlade om att översätta och introducera den australienska utbildningsprogrammet Mental Health First Aid (MHFA). Nationellt centrum för suicidforskning och prevention av psykisk ohälsa (NASP) fick uppdraget medan CEPI utvärderade satsningen. Vad som är spännande är att Bengt Svensson och Lars Hansson från CEPI utformade och genomförde en randomiserad studie, bland annat. Läs gärna rapporten på svenska. Efter det hade Urban Markström och Lars Hansson möjligheten att utvärdera Första hjälpen när polisstudenter i Umeå utbildades, den rapporten ligger också här på vår hemsida.

Docent Annika Lexén har tagit bollen vidare. Hon har utbildat sig i metoden och dessutom integrerat Första hjälpen i ett stödpaket till arbetsgivare, Support to Employers about Mental Health (SEAM) tillsammans med Ulrika Bejerholm, Maria Emmelin och Lars Hansson. Ett projekt som utmynnade i en socialförsäkringsrapport och flera vetenskapliga artiklar. Dessutom är Annika en av de från CEPI som utbildar läkarstudenter i Första hjälpen i en satsning som medicinska fakulteten vid Lunds universitet. Tanken är att utbildningen ska hjälpa till att förändra attityder, öka kunskapen samt hitta strategier för att kunna hjälpa till på bästa sätt när det krisar.

Gå gärna in och titta och lyssna på SVT inslaget från den 28 september som skildrar utbildningssatsningen i Blekinge. Klicka på följande SVT-nyhetslänk.