CEPI sköter forskningen om Peer Support

Peer support

Peer support - En ny yrkesroll inom psykiatrin!

Imorse sände Sveriges Radio ett program "Ökat intresse för ny yrkesroll inom psykiatrin". Det handlar om hur alltfler regioner anställer personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa inom vården. Brukarperspektivet inom psykiatrin är fundamentalt för kvaliteten inom vården. Sedan 2016 följer CEPI tillsammans med NSPH implementeringen av peer-supporters i Sverige. Elisabeth Argentzell (Lunds universitet) är projektledare och har tillsammans med David Rosenberg (Umeå universitet) ansvarat för all datainsamling och kontakt med verksamheterna som deltar i vår uppföljning. Bland annat berättade de om vår forskning på en Framtidskonferens NSPH hade tidigare i år, och har publicerat en intressant vetenskaplig artikel på engelska om Peer Support baserat på ett tidigare material om hur det är att jobba som Peer Support. Elisabeth har även skrivit en slutrapport på materialet åt Region Skåne "Som en länk mellan patient och personal". Även Ulrika Bejerholm och Urban Markström är delaktiga i forskningsgruppen kopplat till det aktuella Peer support projektet med NSPH. De har tidigare studerat implementering av både Individuellt stöd till arbete enligt IPS och Assertive Community Treatment (ACT) i Sverige tillsammans med Magnus Bergmark och Bengt Svensson. Vi kommer få mer forskning på pränt inom de närmsta åren!